Lokalizacja
babyfizjopoznan@gmail.com
Pon.-Piątek: 9.00-19.00

Terapia asymetrii niemowląt

Każdy noworodek jest nieco asymetryczny – pełna harmonia ciała pojawia się dopiero około 3 miesiąca życia. Sytuacja, w której asymetria ułożenia się utrzymuje, świadczy o nieprawidłowościach w zakresie rozwoju dziecka. Powinna być zatem zbadana, najlepiej u specjalisty z dziedziny fizjoterapii. O asymetrii mogą świadczyć liczne symptomy, których występowanie dość łatwo zauważyć.

Wczesne symptomy asymetrii

Dziecko, u którego rozwój przebiega nieprawidłowo, z reguły rotuje głową tylko w jedną stronę. Da się zauważyć również przetaczanie tylko w jednym kierunku czy obciążanie jednej połowy ciała (dziecko wydaje się wówczas wygięte w literkę “c”). Podobnie w przypadku siedzenia: dziecko siada z pozycji amfibii tylko przez jedną stronę ciała, z pozycji czworaczej siada przez jeden pośladek, albo wstaje tylko używając jednej kończyny dolnej. Każdy z tych symptomów jest znaczący i powinien zwrócić uwagę rodzica.

Przyczyny asymetrii

Asymetria może być wynikiem wrodzonego kręczu szyi bądź uszkodzenia splotu barkowego przy porodzie. Niestety zdarza się również, że te objawy są wynikiem nieprawidłowej pielęgnacji dziecka lub wzmożonego czy też obniżonego napięcia mięśniowego. Asymetria ułożeniowa u dziecka pojawia się również wtedy, gdy rodzice układają bądź podnoszą swoje dziecko częściej na jedną stronie. Dochodzi wówczas do nieodpowiedniej stymulacji mięśniowej, której konsekwencją może być asymetria ciała.

Zapobieganie i leczenie

Aby zapobiec takiej sytuacji, warto wybrać się do gabinetu fizjoterapeutycznego BabyFizjo Rehabilitacja Niemowląt i Dzieci w Poznaniu. W ofercie znajduje się nie tylko nauka dla przyszłych rodziców (z zakresu pielęgnacji dziecka na co dzień – noszenia i podnoszenia), ale również zajęcia fizjoterapeutyczne dla maluchów oraz ocena fizjoterapeutyczna dziecka.